Friday, September 30, 2005

Annalyse og tolkning.

En sang kan høres fin ut, men går du inn i teksten kan de ha et uventet budskap. I norsken jobber vi med tolkning og annalyse. Dette er somoftest noe en gjør i skolesammenheng.
Men tenker en over det tolker og annalysere vi ganske mye i hverdagen også.

Fortiden tolker jeg masse, å alt blir som regel tolket til det negative. Kan tenke meg at det er mangen som vet akkurat hvordan det følels. Når en får en melding som kan ha både positiv og negativ mening. Hvordan skal vi egentli tolke d? Det kan ofte ende ved at en tolker det i motsatt retning av det vi egenlti vil. Hvorfor gjør vi det?

Er det en vits i å tolke eller tenke. Komme vi noen veier uansett? Det fører bare til at man blir en smule lei og forvirra. Hva mener egnetli folk når du får en melding, eller snakker på msn. Det kan lett skje at en får står det på motsatt måte den andre mente d. Å hva me ironi?!? Hvordan tolker egentli folk det jeg skriver, eller hva synes di egentli om det jeg skriver.
Det er vel egetnlig en årsak bak dette jeg skriver men vil ikke bli for privat :P Men tenk over det! Hvordan kan vi være sikkre på at vi forstår det den andre skriver!?!?

Det er ikke meningen at vi skal kunne lese andres tanker og følelser, men none ganger hadde det vært til stor hjelp hvis vi kunne d i noen tilfeller.

Følelser kan ikke styres men hvorfor skal de føre med seg så mange vanskeligheter. Tror nesten det hadde vært bedre hvis vi var individer uten følelser, ikke at det hadde vert så kjekt heller.
Men det er til tider så vanskelig å forstå andres å mine egne følesler. Det er nesten som en berg og dal bane til tider.

Livet skal rett å slett ikke være så enkelt. Når vi var små hadde vi det ganske så lett. Mens etter hvert som vi har vokst opp blir ting litt mer kompliserte. Hvordan blir det fremover, lettere eller verre? Jeg må vel egentli kunne si at det forrige skoleåret har vært et utfordrenes et. Har vokst mye på meg selv men også måtte jenomgå en del vanskelige situasjoner i forhold til ulike personer. Men må vel egentli konkludere med at tiltross får vanskelighetene har det vert et av mine beste år! Har mangen bra minner:D

7 comments:

Anonymous said...

en blogg som inneholdt mye! MSN og meldinger er teite ting. For det er umulig å få frem ironi i det, om ikke det er tullet om fra før..
Konkusjon: Snakk med folk face to face! Følelser er noe rart ja.. Men jeg er utrolig glad for at jeg har følelser! Man kan ikke føle motgang hvis man aldri har hatt medgang, og hva skal man uten medgang av og til? Nå skal jeg sove. God natt, og håper du finner ut av dine følelser =)

Siri Lene said...

Ja jeg er også glad vi har følelser :) mn av og til kan det være noe dritt! Men jeg finne nok ut av mine føleser snart......you know!!

Anonymous said...

Du æ jube du;) he aldri tenkt på det på den måten, men du har heilt rett... det er heilt umulig å vite kæ folk egentlig meine når de skriver melding elle någe sånnt!!
Det er lettast og kjekkast å snakka med folk face to face!! Håpe ikkje det blir så lenge t, vennen;o)

CK said...

Altså, har tenkt litt på det eg og.. At folk kanskje tolke det eg seie litt feil..

Jaja.. Ha ein fine dag.. Lev livet!

Anonymous said...

øve 2 uge siden du har blogga nå.. på tid eme oppdateering ? ;)

Siri Lene said...

Svanhild, ver tolmodig min venn.. Har hatt d travelt i d sista, å nå føle eg ikje får å blogga. Men d komme ittekvert :D

Anonymous said...

Takk for en interessant blogg